Britanicul Bradley Wiggins
(Sky) a trecut de depresia în care şi-a petrecut o bună parte din 2013
şi şi-a setat cîteva obiective majore pentru sezonul actual. În vîrstă
de de 33 de ani, Wiggins a pus ochii pe o performanţă veche de 33 de
ani: vrea să devină primul cîştigător de Tur al Franţei care se impune
şi în Paris-Roubaix, după francezul Bernard Hinault (1981)
Duelul pentru şefia echipei Sky, pe care Wiggins l-a purtat cu actualul cîştigător din Turul Franţei, Chris Froome, l-a lăsat pe Sir Bradley suspendat între accidentări, alcool şi ranchiună. 2013 a fost un sezon întrerupt prematur, după un Tur al Italiei în care vremea cîinească şi o căzătură l-au forţat să abandoneze, iar Wiggins nu şi-a mai regăsit cadenţa pînă la finalul anului, contemplînd o eventuală retragere din sport sau o refugiere în ciclismul de pistă.
Succesele din 2012, atunci cînd Wiggo a devenit primul britanic care se impune în Marea Buclă şi şi-a adjudecat aurul în proba de contratimp individual de la Olimpiadă, au părut să-l copleşească pe unul dintre rutierii cu personalitate din pluton. Dar fluviul de ghinioane pare să fi revenit în matcă, iar Wiggins şi-a regăsit mojo-ul.
O discuţie faţă în faţă cu Froome, în cantonamentul din această iarnă, a reglat lucrurile între cei doi. Acum, într-un interviu pentru Guardian, Wiggins arată că e împăcat şi spune că vrea să se reîntoarcă în cea mai importantă cursă din ciclismul profesionist, Turul Franţei. "Abia aştept să revin în Turul Franţei din postura de fost cîştigător. A durat puţin pînă m-am obişnuit cu ideea că am cîştigat atîtea. Am plecat de acasă şi, cînd m-am întors după 5 săptămîni, eram unul dintre cei mai faimoşi oameni din ţară. Ţintesc podiumul în acest an, dar trebuie să fiu într-o condiţie fizică foarte bună".
Wiggins se vede ca un ambasador al ciclismului, "mai ales fiindcă sînt unul dintre cei 3-4 care au cîştigat Turul Franţei fiind curat" şi crede că nu va avea nicio problemă în a susţine tentativa lui Froome de a-şi apăra tricoul galben. "Amîndoi abia aşteptăm să rulăm unul lîngă celălalt. E bine cînd se întîmplă asta. Vreau ca echipa să fie mîndră de mine şi eu să fiu mîndru de mine".
Poate Wiggins să cîştige Paris-Roubaix?
Ultimul ciclist care a reuşit să bifeze Turul Franţei şi Paris-Roubaix a fost marele Bernard Hinault. Francezul a reuşit să îşi treacă în palmares cea mai importantă clasică din lume în 1981, după ce exclamase celebra "Paris-Roubaix est une connerie" (Paris-Roubaix e o tîmpenie), atunci cînd avea deja două tricouri galbene în palmares. Lucrurile s-au schimbat mult, între timp.
Profilul rutierilor care luptă pentru prima poziţie a podiumului din Turul Franţei a suferit o transformare evidentă. Rutierii puternici din anii '70-'80, care se foloseau de forţă brută şi voinţă pentru a cuceri căţărările, au fost înlocuiţi cu ciclişti micuţi, mai uşori şi mai supli, dependenţi de trena echipelor pe plat şi rezonabili în probele de contratimp mediu. Aceste caracteristici i-au îndepărtat pe cîştigătorii de Mari Tururi de cursele clasice disputate pe pavate, acolo unde e nevoie de un motor foarte puternic, cadenţă ridicată şi individualism.
La fel cum Fabian Cancellara nu va reuşi niciodată să se impună în Turul Franţei, nici Alberto Contador nu poate spera la un loc în primii 50 în Paris-Roubaix. Dar Bradley Wiggins crede că are reţeta necesară pentru a se impune în "Iadul Nordului". "Lupta principală se dă în primele tranşee de pavate, după care trebuie să petrec o perioadă lungă pe cont propriu, ceea ce îmi convine. Nu cred că trebuie să mă pregătesc cine ştie ce. Mereu îmi aduc aminte de articolele pe care le decupam cînd eram copil, Roubaix ar fi o cursă pe care mi-ar plăcea foarte mult să o cîştig, să ajung în acei ultimi 40-50 kilometri, chiar şi dacă sînt acolo ca să îl ajut pe Geraint Thomas sau orice altceva".
Turul Franţei 2014 pleacă din Yorkshire, Marea Britanie, pe 5 iulie. Pe 13 aprilie, rutierii se pregătesc pentru startul din Paris-Roubaix.
Duelul pentru şefia echipei Sky, pe care Wiggins l-a purtat cu actualul cîştigător din Turul Franţei, Chris Froome, l-a lăsat pe Sir Bradley suspendat între accidentări, alcool şi ranchiună. 2013 a fost un sezon întrerupt prematur, după un Tur al Italiei în care vremea cîinească şi o căzătură l-au forţat să abandoneze, iar Wiggins nu şi-a mai regăsit cadenţa pînă la finalul anului, contemplînd o eventuală retragere din sport sau o refugiere în ciclismul de pistă.
Succesele din 2012, atunci cînd Wiggo a devenit primul britanic care se impune în Marea Buclă şi şi-a adjudecat aurul în proba de contratimp individual de la Olimpiadă, au părut să-l copleşească pe unul dintre rutierii cu personalitate din pluton. Dar fluviul de ghinioane pare să fi revenit în matcă, iar Wiggins şi-a regăsit mojo-ul.
O discuţie faţă în faţă cu Froome, în cantonamentul din această iarnă, a reglat lucrurile între cei doi. Acum, într-un interviu pentru Guardian, Wiggins arată că e împăcat şi spune că vrea să se reîntoarcă în cea mai importantă cursă din ciclismul profesionist, Turul Franţei. "Abia aştept să revin în Turul Franţei din postura de fost cîştigător. A durat puţin pînă m-am obişnuit cu ideea că am cîştigat atîtea. Am plecat de acasă şi, cînd m-am întors după 5 săptămîni, eram unul dintre cei mai faimoşi oameni din ţară. Ţintesc podiumul în acest an, dar trebuie să fiu într-o condiţie fizică foarte bună".
Wiggins se vede ca un ambasador al ciclismului, "mai ales fiindcă sînt unul dintre cei 3-4 care au cîştigat Turul Franţei fiind curat" şi crede că nu va avea nicio problemă în a susţine tentativa lui Froome de a-şi apăra tricoul galben. "Amîndoi abia aşteptăm să rulăm unul lîngă celălalt. E bine cînd se întîmplă asta. Vreau ca echipa să fie mîndră de mine şi eu să fiu mîndru de mine".
Poate Wiggins să cîştige Paris-Roubaix?
Ultimul ciclist care a reuşit să bifeze Turul Franţei şi Paris-Roubaix a fost marele Bernard Hinault. Francezul a reuşit să îşi treacă în palmares cea mai importantă clasică din lume în 1981, după ce exclamase celebra "Paris-Roubaix est une connerie" (Paris-Roubaix e o tîmpenie), atunci cînd avea deja două tricouri galbene în palmares. Lucrurile s-au schimbat mult, între timp.
Profilul rutierilor care luptă pentru prima poziţie a podiumului din Turul Franţei a suferit o transformare evidentă. Rutierii puternici din anii '70-'80, care se foloseau de forţă brută şi voinţă pentru a cuceri căţărările, au fost înlocuiţi cu ciclişti micuţi, mai uşori şi mai supli, dependenţi de trena echipelor pe plat şi rezonabili în probele de contratimp mediu. Aceste caracteristici i-au îndepărtat pe cîştigătorii de Mari Tururi de cursele clasice disputate pe pavate, acolo unde e nevoie de un motor foarte puternic, cadenţă ridicată şi individualism.
La fel cum Fabian Cancellara nu va reuşi niciodată să se impună în Turul Franţei, nici Alberto Contador nu poate spera la un loc în primii 50 în Paris-Roubaix. Dar Bradley Wiggins crede că are reţeta necesară pentru a se impune în "Iadul Nordului". "Lupta principală se dă în primele tranşee de pavate, după care trebuie să petrec o perioadă lungă pe cont propriu, ceea ce îmi convine. Nu cred că trebuie să mă pregătesc cine ştie ce. Mereu îmi aduc aminte de articolele pe care le decupam cînd eram copil, Roubaix ar fi o cursă pe care mi-ar plăcea foarte mult să o cîştig, să ajung în acei ultimi 40-50 kilometri, chiar şi dacă sînt acolo ca să îl ajut pe Geraint Thomas sau orice altceva".
Turul Franţei 2014 pleacă din Yorkshire, Marea Britanie, pe 5 iulie. Pe 13 aprilie, rutierii se pregătesc pentru startul din Paris-Roubaix.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu